Cum se poate învăța engleza la locul de muncă?
Engleza este limba internațională de afaceri, ceea ce înseamnă că, în multe medii de lucru, este necesar un anumit nivel de cunoaștere a acestei limbi. Chiar dacă nu lucrezi cu vorbitori nativi de limba engleză, dacă lucrezi într-o companie internațională va trebui să îți exersezi engleza de afaceri zilnic. Iar aceasta nu ar trebui să fie considerată o obligație, ci un avantaj. De ce? Pentru că va fi necesar să faci din engleza business o parte din rutina ta. Fi conștient de importanța limbii engleze și consideră-te norocos că poți profita de oportunitatea de a practica și de a învăța cât mai mult posibil.
Cum procedezi, însă, dacă simți că nu stăpânești îndeajuns tainele englezei corporate? Ai un job cu normă întreagă, care te împiedică să îți dedici timpul necesar pentru a-ți îmbunătăți cunoștințele de engleză business? Nu ai timpul necesar pentru unul dintre cursurile noastre online dedicat englezei pentru companii? În acest articol îți prezentăm câteva sfaturi pentru a te asigura că îți vei atinge obiectivele de învățare a englezei de afaceri. Pornim de la ideea că, cel mai probabil, te descurci să porți o conversație simplă în limba engleză (cel puțin). Citește mai departe pentru a afla ce pași poți face pentru a învăța engleza la locul de muncă! Îmbunătățirea limbii engleze te va ajuta să socializezi alături de colegii din companie, să îți impresionezi șeful și chiar să îți îndeplinești mai bine sarcinile. Așadar, iată câteva modalități de a practica și de a învăța eficient limba engleză la locul de muncă:
Încearcă să îți depășești limitele
Practic, te sfătuim să nu rămâi blocat în modul „pilot automat”. Dacă nu ești familiarizat cu termenul, „pilot automat” se referă la un dispozitiv care permite unui vehicul să se conducă sau să se opereze singur. Dacă ești blocat pe pilot automat, nu îți vei schimba comportamentul pentru a te adapta la situație. În schimb, pur și simplu faci lucrurile în mod automat, fără să-ți folosești creierul! Acest lucru este deosebit de frecvent atunci când o persoană se simte nesigură în legătură cu abilitățile sale de limbă engleză. De exemplu, dacă te descurci să porți o conversație despre o prezentare în engleză, s-ar putea să găsești ușor să vorbești, cât mai mult posibil, doar pe acest subiect. Aceasta este o reacție firească, deoarece ți se pare confortabil și familiar. Totuși, este o alegere greșită. În primul rând, a vorbi tot timpul despre un singur lucru ar fi foarte plictisitor! Atât tu, cât și colegii tăi de muncă veți dori să vorbiți despre alte lucruri, după un timp. Așadar, motivează-te să găsești în fiecare zi subiecte noi. Nu te lăsa blocat pe pilot automat! În funcție de activitatea firmei, îți poți face propriul ghid cu subiecte pentru a face conversație la locul de muncă.
Concentrează-te pe elementele de bază
Este important să te antrenezi în a purta conversații mărunte și ocazionale la locul de muncă. Cu toate acestea, când vine vorba despre engleza corporate și responsabilitățile profesionale, conversația de complezență nu ar trebui să fie preocuparea ta numărul unu. În schimb, concentrează-te pe vocabularul specific profesiei, pe care trebuie să îl cunoști pentru a-ți face treaba. Dacă există un limbaj tehnic sau modalități specifice de comunicare pe care încă nu le înțelegi, trebuie să axezi pe acestea.
Cel mai simplu mod de a identifica lacunele din engleza pe care o vorbești, legat de muncă, este să îți faci pur și simplu treaba! Pe măsură ce lucrezi, notezi domeniile în care nu ai reușit să comunici eficient sau ai avut dificultăți în îndeplinirea responsabilităților din cauza unor lacune. Apoi, încearcă să răspunzi câtorva întrebări esențiale. Cum te-ai fi putut descurca mai bine? Ce listă de expresii din engleza de afaceri trebuie să studiezi și să memorezi? Cât de repede poți învăța suficientă engleză corporate pentru a evita greșeli similare în viitor?
Cu toate acestea, chiar dacă stăpânești elementele de bază de care ai nevoie la locul de muncă, nu ar trebui să te oprești aici. Unii ar putea considera că, atâta timp cât își pot face treaba, nu mai au nevoie să studieze, dar acest lucru este rareori adevărat. La locul de muncă vei avea parte, aproape întotdeauna, de situații neașteptate care îți vor solicita abilitățile de limbă engleză.
Fă din practica limbii engleze la locul de muncă al doilea job
Șeful tău te-a angajat cu un motiv. Indiferent de poziția sau de postul pe care îl ocupi, ai anumite responsabilități la locul de muncă, așa că îndeplinirea responsabilităților profesionale ar trebui să fie întotdeauna prioritatea ta numărul unu. Acestea fiind spuse, dacă lucrezi într-un mediu vorbitor de limba engleză, învățarea englezei corporate ar trebui să fie prioritatea ta numărul DOI. Practic, ar trebui să tratezi învățarea și vorbirea limbii engleze la locul de muncă ca pe o a doua slujbă a ta. Atâta timp cât învățarea englezei business nu te determină să eviți îndatoririle de serviciu, șeful tău va fi probabil mulțumit că vrei să-ți îmbunătățești engleza!
Încearcă să tratezi fiecare zi de lucru ca pe un curs de engleză. Când auzi o frază sau un cuvânt nou, notează-l într-o listă de expresii într-un document de pe computerul de la serviciu. Mai important, atunci când ai ocazia să vorbești în engleză, folosește-o! A vorbi în limba engleză la muncă este cel mai bun mod de a îți îmbunătăți abilitățile și de a căpăta încredere în tine.
Vorbește până când ești înțeles
Dacă folosești engleza corporate suficient de mult timp, este posibil ca, uneori, să te confrunți cu confuzii și neînțelegeri. Poate că ai folosit un cuvânt greșit sau ai spus ceva într-un mod confuz… Uneori nu este vina ta; poate că cealaltă persoană pur și simplu nu a fost atentă. În orice caz, nu ar trebui să renunți pur și simplu atunci când cineva de la companie nu te înțelege. În schimb, experimentează diferite moduri de a exprima aceeași idee.
De cele mai multe ori, vorbitorii nativi de engleză vor fi capabili să deducă ce vrei să spui dacă explici de mai multe ori. De asemenea, acest lucru îți forțează creierul să fie pragmatic atunci când folosești engleza la locul de muncă. Îți permite să vezi unde faci greșeli, astfel încât să le poți remedia pe viitor. Poate fi însă dificil pentru mulți vorbitori non-nativi, deoarece se pot simți intimidați să continue să vorbească după ce au făcut o greșeală. Cu toate acestea, este important să nu renunți. Te vei simți mult mai bine știind că cealaltă persoană te-a înțeles, chiar dacă este nevoie de câteva încercări!
Ascultă până când înțelegi
O conversație este o stradă cu două sensuri. Cu alte cuvinte, vorbești cu o persoană și ea îți răspunde. Prin urmare, nu ar trebui să te preocupe doar să te faci înțeles, ci trebuie să te intereseze și să înțelegi cealaltă persoană. Să recunoaștem, vorbitorii nativi de limbă engleză nu fac întotdeauna lucrurile mai ușoare pentru vorbitorii non-nativi. Este posibil să nu vrei să întrerupi în mod constant o conversație cu întrebări, deși nu ar trebui să-ți fie niciodată teamă să ceri clarificări. Așadar, cel mai bun remediu este să asculți.
Acesta pare un sfat evident, dar majoritatea oamenilor nu ascultă atât de bine pe cât ar trebui. Atunci când asculți pe cineva vorbind o limbă diferită de a ta, trebuie să asculți cu atenție. Asigură-te că rămâi concentrat ori de câte ori vorbesc alte persoane. Chiar dacă nu înțelegi tot, nu te stresa! Cere mai multe informații care să te ajute să pui întreaga conversație în context.
Pregătește-te pentru situații frecvente
Lucrezi într-un birou? Vorbești frecvent cu oamenii la telefon? Ți se cere să scrii emailuri colegilor tăi? Pentru a profita la maximum de practica limbii engleze la locul de muncă, va trebui să te gândești la modul în care folosești engleza corporate.
Firește, tipul de situații pe care îl întâlnești va diferi în funcție de industria în care activezi, de funcția pe care o ocupi și chiar de țara în care lucrezi. Acestea fiind spuse, mai multe situații și activități se suprapun într-o gamă largă de locuri de muncă. Iată câteva dintre cele mai comune situații și activități pe care le poți întâlni în companie:
- Emailuri formale – În general, scrierea de emailuri este una dintre modalitățile mai ușoare de a comunica cu colegii sau clienții în engleză. Poți folosi verificarea ortografică pentru a corecta greșelile, poți reciti ceea ce ai scris și chiar cere unui coleg de serviciu să recitească pentru a te asigura că nu conține erori. E-mailurile de la locul de muncă sunt de obicei formale, ceea ce înseamnă că va trebui să fii atent la format și la alegerea cuvintelor.
- Prezintă-te – Dacă rămâneți în orice companie pentru o perioadă suficient de lungă de timp, cu siguranță vei avea colegi sau clienți care vin și pleacă. Acest lucru înseamnă că va trebui să fii pregătit să te prezinți noilor persoane atunci când este necesar. Din fericire, prezentările nu trebuie să fie lungi sau complexe. Pur și simplu zâmbește și folosește termenii standard din engleza business!
- Solicitarea de ajutor – Aceasta este o problemă foarte frecventă în cazul vorbitorilor non-nativi: întâmpini o problemă cu munca, dar nu știi cum să o explici altcuiva. Dacă nu îți reușește folosind termenii de specialitate cunoscuți, încearcă să arăți cuiva problema, pentru ca acesta să o vadă singur.
- Întâlnirile de grup – Întâlnirile de grup reprezintă o situație dificilă pentru vorbitorii non-nativi. Uneori, ședința urmează o agendă strictă; alteori nu este la fel de organizată. În primul caz, e simplu: pe baza temei, alcătuiește o listă de expresii specifice. Dacă este însă o ședință “free-for-all”, în care toată lumea poate lansa idei, e bine să vorbești doar atunci când ești stăpân pe termenii specifici!
- Convorbiri telefonice – Convorbirile telefonice variază în funcție de context. Unele convorbiri telefonice sunt foarte simple, în timp ce altele pot fi lungi, complicate și confuze. Plus că nu ajută faptul că nu poți vedea expresiile faciale și limbajul corporal al celeilalte persoane! Cu toate acestea, dacă nu înțelegi un termen specific sau nu îți găsești cuvintele, anunță-ți interlocutorul și încearcă să lămurești situația.
Odată ce ți-ai dat seama ce situații și activități se aplică la locul de muncă, poți începe să le exersezi în engleză. Pentru aceasta, poți forma grupuri de lucru alături de colegii din companie care au preocupări similare sau același nivel al limbii engleze. Exersarea scenariilor de engleză de afaceri în avans te va ajuta să te simți mai încrezător atunci când acestea vor apărea la locul de muncă!
Pune o mulțime de întrebări
Chiar dacă majoritatea colegilor te înțeleg de obicei, s-ar putea ca tu să nu îi înțelegi întotdeauna. Vorbitorii nativi de engleză vorbesc de obicei foarte repede, combină cuvintele și folosesc multe expresii specifice. Drept urmare, a înțelege tot ceea ce auzi la locul de muncă poate fi o provocare.
Din nefericire, mulți angajați ezită să pună întrebări la locul de muncă de teamă să nu pară nepregătiți sau necalificați pentru postul lor. Totuși, această teamă este de obicei nejustificată. A pune întrebări la locul de muncă este o parte vitală a învățării și a îndeplinirii eficiente a sarcinilor de serviciu. Este și mai important pentru vorbitorii non-nativi, care trebuie să vorbească în limba engleză la locul de muncă.
Dacă ești confuz, nu îți fie teamă să spui acest lucru. Nu este nicio rușine să spui cuiva că nu înțelegi. Dacă stai liniștit și nu spui nimic, s-ar putea să se întoarcă împotriva ta, deoarece oamenii vor presupune că ai înțeles totul de prima dată. Așadar, pentru a evita orice jenă, pune întrebări și cere clarificări ori de câte ori ai nevoie!
Învață jargonul specific
Fiecare loc de muncă are un jargon distinct. Unele companii folosesc termeni comerciali confuzi, cum ar fi “synergy” (cooperare) sau “bandwidth” (disponibilitate), în timp ce altele pot folosi un limbaj mai tradițional, cum ar fi “memo” (mesaj scris) sau “impact” (afectare). În orice caz, va trebui să te adaptezi la limbajul companiei sau al sectorului în care lucrezi.
Nu numai că va trebui să înveți ce înseamnă anumite cuvinte în engleza corporate, dar va trebui, de asemenea, să exersezi utilizarea lor. Unele cuvinte din jargon pot funcționa într-un anumit context, dar nu și în altul. Este util să observi cum și când colegii tăi folosesc un limbaj mai puțin familiar. Și nu uita, nu îți fie teamă să întrebi dacă nu înțelegi ceva!