Emoțiile, motivația interioară și învățatul online
Dezvăluiam într-un articol recent modul în care centrul nostru de limbă engleză a abordat schimbarea rapidă generată de tot contextul legat de pandemie. Un interval atipic, o situație nemaivăzută, care a direcționat către online cursurile realizate exclusiv în sală până la acel moment. A fost o provocare atât pentru tutori, profesori, dar și pentru cursanți – copiii și adolescenții noștri.
În momentul în care au fost date publicității rezultatele studiului realizat de Organizația Salvați Copiii România, studiu intitulat ”Impactul Covid-19 asupra copiilor din România” ne-am întrebat retoric “dar la noi cum a fost, cum au resimțit cursanții această perioadă?”
Veți spune că nu putem compara mere cu pere, adică un sistem privat de educație cu cel de stat luat per global, dar un punct de reper există și îl vom explica în cele ce urmează. Dincolo de aspecte fizice – Internet, computere, telefoane mobile, există emoțiile pe care copiii le-au resimțit în această perioadă. Iar aici rolul mentorilor este definitoriu, de ei depinde atitudinea și implicarea cursanților pe mai departe, indiferent de condițiile de învățare-predare.
Reprezentativitatea eșantionului acestei cercetări ne indică obiectivitatea rezultatelor. Este ușor să tragem concluzii. Dar mai greu să ne însușim schimbarea pe baza concluziilor trase.
Da, pe baza rezultatelor studiului există o diferență semnificativă între procentul gospodăriilor dotate cu Internet din mediul urban comparativ cu mediul rural (82,5% versus 66,7%), dar per total țară 95,1% dintre gospodăriile cu copii au Internet în România. Problema vine atunci când se vorbește de dotarea gospodăriilor cu computere, în mediul rural doar 43,3% având astfel de bunuri de folosință. Criza din ultimele luni a redus cu până la 63% cumpărarea rechizitelor pentru copii.
(Datele sunt extrase din studiul ”Impactul Covid-19 asupra copiilor din România”, lansat, marți 22 iulie 2020, de Organizația Salvați Copiii România, în urma consultării a 5.000 de copii din România, din ciclul de învățământ primar, gimnazial și liceal, prin intermediul unui sondaj online, realizat în aprilie 2020)
De aici putem concluziona că în mediul rural cursurile online se pot realiza efectiv doar prin intemediul telefoanelor mobile, la acest moment. Dar o educație solidă nu se poate face doar cu telefonul, prin curs online. Ministrul Educației, Monica Anisie, tocmai ce a anunțat la RFI începerea anului școlar 2020-2021 sub forma unui “an hibrid”, în care prin rotație, unii elevi vor merge la școală, în timp ce ceilalți vor face lecțiile online, de acasă. Sistemul hibrid necesită însă foarte multă pregătire din partea profesorilor pentru a reuși implicarea și armonizarea cât mai temeinică între cele 2 sub-categorii ale unui singure clase – a uni mediul real cu cel virtual! Nu este un lucru ușor de realizat!
Cercetarea mai arată că, în timpul în care au fost nevoiți să stea în izolare la domiciliu, principala emoție a fost una negativă – copiii s-au plictisit, în special cei din ciclul primar. Adolescenții au spus într-o măsură chiar mai ridicată că s-au simțit singuri dar și furioși în același timp. În paralel, un alt studiu realizat pe 800 adolescenți din USA relevă faptul că 4 din 10 adolescenți s-au simțit mai singuri ca de obicei în această perioadă a pandemiei, cu toată activitatea intensă pe Social Media, în timp ce în ultimele luni, familia a căpătat mai multă valoare și a devenit mai importantă ca oricând. A devenit un refugiu, un punct de stabilitate într-o mare de incertitudine.
Noi, după experiența lansării cursurilor de engleză online, putem face o comparație între modul cum se desfășoară procesul de predare-învățare în sala de curs vs. online. Considerăm cursurile de engleză online potrivite copiilor peste 7 ani, chiar 8 ani și adolescenților în timp ce învățarea offline (cu predare în sala de curs) este foarte potrivită pentru cei mici, cu vârsta de până în 7 sau 8 ani. Cei mici au nevoie de interactivitate, pentru că modul lor de învățare predominant este prin intermediul simțurilor, emoțiilor, prin interacțiune fizică, joacă și mișcare. Copiii, mai ales cei mici, realizează o legătură de atașament emoțional cu profesorul, un schimb de încredere și afecțiune care îi ajută foarte mult în procesul de creștere personală și învățare. În online este important să-i activăm pe micii cursanți cu joculețe și tot felul de activități interesante, dar acest lucru implică de cele mai multe ori și un alt membru al familiei, ceea ce de multe ori nu este posibil, din cauza lipsei de timp. Activitățile ce dezvoltă motricitatea (de exemplu atunci când învață vocabularul specific unei sărbători – Paște, Crăciun – și în același timp colorează sau realizează diverse craft-uri) pot fi mai dificil de realizat în cursurile online comparativ cu cele din sala de curs.
Din experiența noastră referitoare la cursurile online putem spune că atitudinea, pregătirea și gradul de implicare emoțională a profesorilor sunt definitorii și fac diferența între un curs bun și unul slab. Cu alte cuvinte, într-o eră din ce în ce mai tehnologizată, emoțiile încă contează și fac diferența în dezvoltarea cursanților.
Totul ține de abordare și motivație interioară. Dacă profesorul este plictisit, vor fi și copiii plictisiți la ore. Dacă profesorul e încurcat de tehnologie și nu va ști să o folosească în favoarea sa pentru a-și construi lecții interactive, va considera că cineva încearcă să îi pună bețe în roate, iar cursanții se vor plictisi. Dar dacă profesorul din online își crează un spațiu special, inclusiv își amenajează în background un aranjament care să stimuleze vizual cursanții către educație și cultivarea simtul estetic, atunci deja vorbim de altă etapă de dezvoltare și implicare. Trebuie să avem în vedere că adolescenții și copiii sunt deja pregătiți pentru mediul online, ei interacționează facil pe platformele online. Viitorul este o întrepătrundere între virtual și real.
Să observăm că Michelle Obama ne dezvăluie la rândul ei în autobigrafia intitulată “Povestea mea”, cum “copii simt când adulții nu se preocupă suficient să-i ajute să învețe. Iar supărarea pe care o simt din această cauză se poate manifesta în neascultare și plictiseală. Și nu este vina lor. Nu există copii răi sau slabi.” Să tragem singuri concluziile!
Nu facem pledoarie pentru cursurile online, dar să fim conștienți că adaptarea este parte din paradigma prezentului. Depinde doar de noi – mentori, profesori, părinți cum vrem să privim contextul și cum să ne setăm motivația interioară. În final, vă spunem că toate cursurile online Flying Colours au acordat atenție maximă și către starea emoțională a cursanților.
————————————————————————————————————————————————————————————————————————————–