Engleza este harta pentru lumea lor
Chiar atunci când se resemnase și își spusese că fiul ei nu e un ambițios, nu și-a putut găsi o pasiune, nu prea are chef să învețe și nici nu are un obiect de studiu preferat, Lavinia s-a trezit cu un adolescent dornic să se formeze pentru a putea salva vieți în întreaga lume. A fost WOW!
Un adolescent foarte hotărât și logic în ceea ce cere
Matei a făcut consiliu de familie. Într-o zi și-a expus clar ce vrea să facă: să învețe la perfecție limba engleză și să se apuce temeinic de biologie și anatomie. Își conturase deja harta pentru lumea lui. Își făcuse temele înainte de a vorbi cu părinții, avea deja un centru preferat de limba engleză în care voia să se formeze, visa o pregătire intensivă, sesiuni de conversație și șlefuire a accentului limbii în care urma să comunice. În fața Laviniei era un tip nou, tare hotărât, puternic și logic în cereri, pe care simțea că îl respectă. Fiul său.
Odată cu vârsta adolescenței, copiii noștri se îmbogățesc cu mult elan, cu putere de a produce lucruri, de a schimba mediul căruia îi aparțin; ei simt că își pot construi un mod de viață propriu. Fac acest lucru cățărându-se pe bagajul dobândit în familie. Adolescenții vor să fie egali cu cei maturi. Una dntre aspirațiie cele mai frecvente ale adolescentului este aceea de a fi adult, de a porni pe calea adultului specializat și puternic, care poate decide singur ce vrea să facă în viață.
Toate la timpul lor
Și cum n-ar fi așa când o grămadă de lucruri bune se întâmplă la vârsta adolescenței: capacitățile perceptive și de comunicare cresc foarte mult, crește activitatea senzorială, acuitatea vizuală, capacitatea de acomodare, se lărgește câmpul vizual, se rafinează vederea fină, crește sensibilitatea auditivă și se dezvoltă linia reproducerii verbale, se percep înalt nuanțele vorbirii, accente, tonalitate, ambitusuri.
Observația e folosită pentru a verifica, pentru a înțelege și dezvolta zonele de interes, percepția fiind clar potențată de curiozitatea stârnită de un proces anume sau de un obiect de studiu. Atenția e voluntară și devine eficientă. Matei și tinerii de vârsta lui sunt capabili de eforturi sporite pentru controlul atenției și sunt conștienți de anumite limite cu putere de a le corija.
Pentru că are loc o schimbare calitativă a memoriei, putem spune că adolescenții vor reține mult mai ușor ceea ce își propun; important este că vor memora logic cuvinte din limba engleză, de exemplu, vor opera cu scheme logice pe care și le creează sau pe care le acceptă deja formate-date, vor actualiza totul rapid și vor fixa structuri, sintagme, realizând singuri organizări inteligibile ale materialului.
Trebuie să avem încredere în adolescenții noștri
Trebuie să avem încredere în fiii și fiicele noatre, aflați cu toții la vârsta adolescenței. Literatura de specialitate descrie un adolescent prin metafora ,,un șantier ce se dărâmă și se clădește în aceeași zi”. Dar îndrum părinții să fie atenți îndeosebi la partea în care se clădește totul! Hărțile construcției sunt acolo și sunt logice. Algoritmii clari de învățare vor ridica adolescentul în planul dorit de acesta și așteptat. Tinerii vor putea generaliza cu ușurință și vor putea realiza un transfer de calitate al noilor cunoștințe.
Chiar dacă până la vârsta de 14-16 ani nu a fost observată o dorință vastă de lucru, de înmagazinare de cunoștințe, de competiție cu propriul sine, acum tot auditoriul tânărului poate fi plăcut surprins de înclinațiie sale cărora le pune o puternică temelie.
Îi aud pe copii spunând că lumea este curtea lor din spatele casei. Tinerii noștri vor dori cu siguranță să comunice și să interrelaționeze cu oricine și oricând. Vor dori să se lupte în idei (și un plan foarte bun este să le oferim acum cursurile de conversație și argumentare, în care învață să se lupte inteligent și cu argumente în planul ideilor, folosind nu de puține ori limba engleză, limba universală). Vor dori să facă din Pământ un loc mai bun.
Adolescenții vor să dezbată, să pună la îndoială, să își șlefuiască toate calitățile oratorice, să își ridice nivelul de informare. Vor străluci la testările ce îi vor ajuta să studieze în orice colț de lume, dacă asta le e dorința.
Fiecare copil înflorește la timpul potrivit
Să nu uităm că lumea este azi a lor. Vor și pot să înțeleagă diferiți oameni, diferite culturi. Vor să dăruiască înțelegere, toleranță, bun ajutor.
Au înțeles și au ales singuri să se dezvolte, să devină poligloți acum când sunt pe picior de a deveni adulți responsabili pe care ne bazăm cu toții. Să îi susținem să își urmeze visul. Părinți, mentori și profesori, deopotrivă.
Lavinia se minunează. Fiul ei face lucruri pe care ea le-a visat pentru el. Doar că el le face din proprie voință, cu dedicație, la standarde înalte.
Spune tuturor să aibă răbdare: fiecare copil înflorește la timpul potrivit. Fiecare copil trebuie iubit pentru ceea ce este, cu speranță și cu bucurie.
********************************************************************************************************************************
Articol scris de Scarlett Onică – psihopedagog, specialist în psihologia vârstelor și sociologia familiei, soție și mamă de băieți & Renate Nenciu – Consultant în arhitectură de Brand & Comunicare
********************************************************************************************************************************