Limba engleză prin joc și emoție
Alina se uită cu mult drag la David. Fiul ei are trei ani și vorbește grăbit și ușor stâlcit. A fost extrem de plăcut surprinsă când și-a dat seama că el deja cunoaște câteva cuvinte în engleză. Episoadele Teletubbies îl amuză copios pe micuț. Iar pronunția lui este extrem de corectă!
Engleză prin joc?
S-a gândit să aleagă câteva cursuri de învățare a limbii engleze prin joc și emoție. Când a cerut părerea familiei, s-a lovit de un zid: ,,lasa-l să copilărească!”; ,,…cursuri de engleză de la trei ani? Vrei să îl dai la facultate?”; ,,Cred că deja pui presiune pe copil!”
Și totuși, ceva din ea îi spunea că ar face o alegere bună, că a-l expune pe cel mic unei a doua limbi i-ar face acestuia foarte bine…
Copiii pot distinge sunetele tuturor limbilor vorbite până la vârsta de un an, ne arată specialiștii în domeniu. Ei pot învăța cu ușurință o limbă la care sunt expuși prin interacțiune cu ceilalți. În momentul în care un copil este martor constant la conversații în două limbi diferite, creierul le va recunoaște pe fiecare și le va folosi corect, în contextul oportun.
Este foarte bine de știut că limbajul este interiorizat complex sub cupola factorilor verbali și nonverbali, prin interacțiune, dialog cu sens, emoție, transmitere de informație.
Engleză prin emoție?
Vizionarea unui film de animație într-o limbă străină va trezi interes în micuț, însă nu va avea valoarea unei conversații cu sens. Informația vine în acest caz dintr-o singură direcție, fără interacțiune și emoție. Este foarte important ca adultul să discute întâmplările plăcute din filmuleț pentru a fi interiorizate.
Pentru învățarea rapidă a limbajului este importantă interacțiunea umană. Cursurile realizate prin joc dăruiesc celui mic activitatea lui preferată, pe de o parte, iar pe de alta stimulează arhitectura aparte a creierului, dăruind viitorului copil, adolescent beneficii la nivel neuronal, cognitiv și social.
Părinții, uneori sub presiunea familiei, amână momentul în care își pun copilul în contact direct cu beneficiile unei limbi străine, la vârsta preșcolară. Se gândesc că micuțul poate deveni confuz sau că îl supun unui efort prea mare pentru puterile sale. Lucrurile stau exact pe dos față de concluziile la care ajung părinții flancați de temeri: la vâsta de 3, 4, 5 ani copiii pot învăța extrem de ușor, îndeosebi prin joc, o a doua limbă străină fără să perceapă acest lucru ca pe o povară! Ei vor deveni bilingvi cu ușurință, tratând învățarea noului ca pe ceva extrem de firesc în viața lor.
Engleză altfel?
Studiile din ultimul deceniu au arătat extrem de clar: creierul uman este pregătit să învețe o limbă străină între 0 și 5 ani. Aici, acum, este deschisă o imensă fereastră ce absoarbe extraordinar cunoștințele noi. Fereastra de oportunitate se va închide apoi încet, treptat, iar învățarea unei limbi străine cu ușurință, cu accent nativ, va deveni mai grea. Noi, adulții de azi, am învățat într-adevăr în școală limbi străine, însă este o diferență enormă între a învăța natural și a învăța automat, pe bază de lecții standard, după cursuri prestabilite.
Doctorul în Neuroștiințe April A. Benasich, profesor la Rutgers University susține în lucrările sale: ,,… copiii mici au abilități de învățare uimitoare. Sunt pregătiți să învețe elementele de bază ale uneia sau mai multor limbi încă de la naștere. Creierele lor în dezvoltare urmăresc și înregistrează în mod inconștient sunetele și accentele limbilor care îi înconjoară. Observă tiparele și diferențele subtile între sunete. Acesta este un moment ideal de a introduce limbile străine și de a încuranja învățarea multilingvistică.”
Indiferent de ceea ce ne spun studiile, important de reținut este că un copil are această abilitate fantastică de a învăța încă din primii ani și este minunat dacă putem profita de acest moment ca să îi oferim șansa de a-și dezvolta gândirea în direcția ce îl înalță. Învățarea unei limbi străine înseamnă mai mult decât însușirea unor cuvinte, este unul dintre instrumentele ce îl va dezvolta pe copil pe termen lung, dăruindu-i putere de interacțiune și stimă de sine ridicată.
David îi sare în brațe Alinei:
– Mami, mi-a plăcut și azi! Muult! Își salută colegii și îi zâmbește larg Miss Laurei. Și Alinei îi zâmbește sufletul. Știe că a ales bine și este fericită că și-a ascultat instinctul.
**********************************************************************************************************************
Articol scris de Scarlett Onică – psihopedagog, specialist în psihologia vârstelor și sociologia familiei, soție și mamă de băieți
**********************************************************************************************************************
Te invităm să faci alegerea perfectă pentru excelența în educație. La FlyingColours.ro, misiunea noastră este să oferim cel mai potrivit mediu pentru învățarea limbii engleze. Copii sau adulți, începători sau cu nivel avansat de engleză, oferim cursuri și programe personalizate de engleză, înțelegand unicitatea fiecărui cursant.
Suntem parteneri British Council în pregătirea examenelor Cambridge și IELTS și Centru Oficial de Pregătire și Pretestare pentru examenele Cambridge – recunoscut de Cambridge English.
Urmărește-ne pe Facebook și Instagram!
3 Comments