Undeva bine tot ajung!
De câte ori nu ne-am scuzat noi, părinții adolescenților de astăzi: ”da, sigur că știu engleză, dar n-am prea mai vorbit-o în ultimul timp”. Vă mai amintiți plictisitoarele manuale de engleză din trecut, cu fragmente din literatură încă din al 2 lea an de studiu? Dar de trecerea de la vorbire directă la indirectă? Nu știu câți copii – care, by the way, vorbesc azi mai fluent engleză decât o vorbeam noi după mulți ani de școală – se mai gândesc la corespondența timpurilor verbale când povestesc în engleză. Și totuși le iese povestea. Bine și clar. Bravo copii! Bravo și nouă …
… nouă, părinților și profesorilor care ne încurajăm copiii și elevii să folosească orice context de viață pentru exersarea englezei. Orice resursă, de la Internet, TV, jocuri video până la prieteni din alte țări și la citit…. Îi încurajăm să vorbească și să citească în engleză, să participe la cluburi și jocuri în engleză, să călătorească în alte culturi.
Cultura noastră = deschidere către alte culturi
Poate că deschiderea spre limba engleză ne vine tocmai din lipsa pe care am avut-o pe când eram noi copii. Sau poate că așa e cultura noastră – suntem mai interesați de ceea ce fac alții, cum fac, cum își petrec timpul, ce e important pentru alții, etc.. Altfel nu văd cum se explică faptul că în România 95% dintre școlarii de gimnaziu învață 2 limbi străine, conform statisticii UE, nu a noastră. Nu avem noi cel mai bun sistem de învățământ, resurse sau economie performantă precum alții. Dar avem un plus, care cu siguranță ne va diferenția în următorii 10 ani: curiozitate, perseverență și deschidere către nou și în general către altceva.
Ce facem? Cum facem?
Știu. O să spuneți că nu învață atât cât ar putea, că orele de engleză de la școală sunt puține, nu întotdeauna serioase și că noi, părinții, suntem nevoiți să căutăm alternative de învățat. Căutăm, căci din fericire există toate felurile de alte opțiuni, pentru toate bugetele datorită internetului. De exemplu, 2 biblioteci online gratuite, inclusiv cu cărți pentru copii în engleză. Sunt Project Gutenberg (http://www.gutenberg.org), Online Archive (https://archive.org) și english-e-books.net, unde găsiți cărți rescrise pentru toate nivelurile de engleză, atât audio cât și pdf.
Însă, cu toate resursele și ajutoarele, parcă tot mai apar momente când nu suntem convinși că am făcut cele mai bune alegeri pentru, și în cazul fericit, împreună cu copiii noștri. Unul dintre motive este tocmai cantitatea mare (și uneori contradictorie) de informație la care noi, părinții, suntem expuși. Pe de-o parte auzim că e bine să stimulăm copiii să învețe prin activități extra-școlare. Pe de altă parte să nu-i suprasolicităm. Ce facem? Cum facem?
Instinctul de părinte, senzorul cel mai bun
O luăm cu încredere pe calea de mijloc. Ne ascultăm instinctul nostru de părinte, care ne avertizează imediat că le dăm copiilor mai mult decât pot duce. În plus, două – trei ore pe săptămână de învățat o limbă străină, într-un centru de limbă engleză care folosește metode de învățare interactive, bazate pe conversație, unde numărul cursanților în grupă nu este foarte mare (altfel, care mai e diferența față de școală?), nu pot fi decât o alternativă bună la două-trei ore petrecute pe Facebook, Instagram sau Snapchat.
Just what the doctor ordered, two tablespoons of ambition, three times a day
“Just what the doctor ordered. Two tablespoons of ambition, three times a day” recomandă adolescenților, cu zâmbetul pe buze, un bestseller motivațional pentru adolescenți. Este vorba de “The Art of Being a Brilliant Teenager”. Adaug și o limbă străină la rețetă fiindcă, asemeni oricărui părinte care nu are ca limbaj matern vreo limbă internațională, le doresc copiilor mei să fie deschiși și prietenoși cu alte lumi. Și să le fie bine.
Cum statistica UE de care v-am spus corelează profesiile cele mai de succes cu o bună stăpânire a limbilor străine (80% din populația UE între 25-46 de ani absolventă de învățământ superior știe cel puțin o limbă străină), și cum engleza e pe primul loc (97% dintre copiii din învățământul secundar din UE o învață, urmată de franceză în proporție de 34% și germană de 21% ), eu sunt deja hotărâtă.
Merg pe engleză, încet sau repede, asta contează mai puțin, important e să includ engleza în viața copiilor mei.
Undeva bine tot ajung!
**********************************************************************************************************************
Te invităm să faci alegerea perfectă pentru excelența în educație. La FlyingColours.ro, misiunea noastră este să oferim cel mai potrivit mediu pentru învățarea limbii engleze. Copii sau adulți, începători sau cu nivel avansat de engleză, oferim cursuri și programe personalizate de engleză, înțelegand unicitatea fiecărui cursant.
Suntem parteneri British Council în pregătirea examenelor Cambridge și IELTS și Centru Oficial de Pregătire și Pretestare pentru examenele Cambridge – recunoscut de Cambridge English.
Urmărește-ne pe Facebook și Instagram!
3 Comments